Categories
Archive

UNDP Travelling Seminar: Environment and Development | Mongolia 1998

As head of communications for UNDP/UN Mongolia, I organised and led press tours across the country for international journalists in 1997 and 1998.

Library catalogue description: https://www.e-varamu.ee/item/NG6OSO3DWRMB4NGGULKHVE434XN4KJ4R

A book published by UNDP chronicled the press tour in 1998. (UNDP Division of Public Affairs)
The media tour of Mongolia included the following journalists: Kathleen Lally (The Baltimore Sun), Florence Compain (Le Figaro), Suvendrini Kakuchi (Inter Press Service), Charu Shahane (BBC World Service), Lim Yun-Suk (Agency France Presse), Leslie Chang (The Asian Wall Street Journal).
An Interoffice Memorandum from Djibril Diallo, Director, Division of Public Affairs, UNDP, to Mr. Nay Htun, Assistant Administrator and Director, Regional Bureau for Asia and the Pacific.
An interview with the BBC World Service while visiting gardens in the Gobi Desert, 1998. I led media tours of Mongolia while serving as the UN/UNDP Mongolia Communications Coordinator from 1997-1999.
The UNDP Mongolia Communications Office would reach out to journalists to help tell the story of Mongolia’s late 1990s transition to free markets and democracy.
UNDP Mongolia staff photo 1997. I served for two years as the UNDP Mongolia Head of Communications (1997-1999).

“Mongolia is not an easy country to live in and David [South] showed a keen ability to adapt in difficult circumstances. He was sensitive to the local habits and cultures and was highly respected by his Mongolian colleagues. … David’s journalism background served him well in his position as Director of the Communications Unit. … A major accomplishment … was the establishment of the UNDP web site. He had the artistic flare, solid writing talent and organizational skills that made this a success. … we greatly appreciated the talents and contributions of David South to the work of UNDP in Mongolia.” Douglas Gardner, UN Resident Coordinator and UNDP Resident Representative Mongolia

ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-5311-1052.

© David South Consulting 2022

Creative Commons License

This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License.

Categories
Archive

High Impact Communications In A Major Crisis: UNDP Mongolia 1997-1999 | 18 February 2016

I was head of communications for the United Nations mission in Mongolia from 1997 to 1999. The mission had to primarily tackle three major crises: the country’s turbulent transition from Communism to free markets and democracy, the social and economic crash this caused, and the Asian Financial Crisis (Pomfret 2000) (Quah 2003)*.

Richard Pomfret said in 1994 “In 1991 Mongolia suffered one of the biggest peacetime economic collapses ever (Mongolia’s Economic Reforms: Background, Content and Prospects, Richard Pomfret, University of Adelaide, 1994).”

From Curbing Corruption in Asia: A Comparative Study of Six Countries by Jon S. T. Quah: “The combined effect of these three shocks was devastating as ‘Mongolia suffered the most serious peacetime economic collapse any nation has faced during this century’. Indeed, Mongolia’s economic collapse ‘was possibly the greatest of all the (peaceful) formerly'” Communist countries. 

“The years 1998 and 1999 have been volatile ones for Mongolia, with revolving door governments, the assassination of a minister, emerging corruption, a banking scandal, in-fighting within the ruling Democratic Coalition, frequent paralysis within the Parliament, and disputes over the Constitution. Economically, the period was unstable and rife with controversies.” Mongolia in 1998 and 1999: Past, Present, and Future at the New Millennium by Sheldon R. Severinghaus, Asian Survey, Vol. 40, No. 1, A Survey of Asia in 1999 (Jan. – Feb., 2000), pp. 130-139 (Publisher: University of California)

Writing in 2018, author John West  found, in a chapter titled Mongolia’s Corruption Curse (Transparency International and the World Bank had found corruption worsened in Mongolia after 2001), “In many ways, Mongolia has everything going for it. After being a satellite state of the former Soviet Union for much of the twentieth century, Mongolia regained its independence with the end of the Cold War. A relatively peaceful political revolution in the early 1990s ushered in a multi-party democracy and open society which have remained in place. … And it is blessed with vast reserves of copper, gold, coal, molybdenum, fluorspar, uranium, tin and tungsten deposits. True, Mongolia experienced great upheavals as the breakup of the Soviet Union saw its trade decline by 80%. But Mongolia was also perfectly placed to benefit from the commodity super cycle driven by China, which is now the destination for the vast majority of its exports.

“However, despite much hype about the Mongolian “wolf economy”, this country of so much promise is being dragged down by massive corruption. …

“Mongolia’s corruption is greatly weakening its attractiveness as an investment destination, is fracturing society and weakening its fragile political institutions. Its culture of corruption has also fed its love-hate relationship with foreign investors, which has destabilized the economy.” Asian Century … on a Knife-edge: A 360 Degree Analysis of Asia’s Recent Economic Development by John West, Springer, 24 January 2018.  

In this role, I pioneered innovative use of the Internet and digital resources to communicate the UN’s work and Mongolia’s unfolding crises. The UN called this work a “role model” for the wider UN and country offices. A survey of United Nations country office websites in 2000 ranked the UN Mongolia website I launched in 1997 and oversaw for two years (1997-1999), third best in the world, saying: “A UN System site. A very nice, complete, professional site. Lots of information, easily accessible and well laid out. The information is comprehensive and up-to-date. This is a model of what a UNDP CO web site should be.” (https://www.scribd.com/document/35249986/United-Nations-2000-Survey-of-Country-Office-Websites)

As part of a strategic plan to raise awareness of Mongolia’s development challenges and to spur action on meeting them, a Communications Office was established for the UN mission in 1997. Acting as a strategic hub, the Communications Office and its dynamic and talented team, were able to leverage the existing budget to spur action on many fronts, including: 

Media

Working with journalists and media both within Mongolia and outside, the Communications Office was able to significantly raise awareness of Mongolia and its development challenges. This was reflected in a substantial increase in media coverage of the country and in the numerous books and other publications that emerged post-1997. The book In Their Own Words: Selected Writings by Journalists on Mongolia, 1997-1999 (ISBN 99929-5-043-9) archived the stories by theme.  

Top journalists covering Asia in the late 1990s contributed to the book.


Ger Magazine

Ger Magazine (the Mongolian word for home and traditional tent dwelling) was published as the country’s first e-magazine in 1998. There were four issues in total from 1998 to 2000. The launch issue was on the theme of youth in the transition. Mongolia was transitioning from Communism to free markets and democracy and this had been both an exhilarating time and a wrenching time for young people. The magazine drew on talented journalists from Mongolia and the handful of international journalists based there to create a mix of content, from stories about life adapting to free markets to stories on various aspects of Mongolian culture and life. 

The second issue of the magazine proved particularly effective, with its modern life theme and cover story on a thriving Mongolian fashion scene.

Archived issues of the magazine can be found at the Wayback Machine here: https://archive.org/. Just type in the UN Mongolia website address for the years 1997 to 1999: http://www.un-mongolia.mn.


Blue Sky Bulletin

The Blue Sky Bulletin newsletter was launched in 1997 initially as a simple, photocopied handout. It quickly founds its purpose and its audience, becoming a key way to communicate what was happening in the country and a crucial resource for the global development community, scholars, the media and anyone trying to figure out what was happening in a crazy and chaotic time. Blue Sky Bulletin was distributed via email and by post and proved to be a popular and oft-cited resource on the country. The quality of its production also paralleled Mongolia’s growing capacity to publish to international standards, as desktop publishing software became available and printers switched to modern print technologies. Blue Sky Bulletin evolved from a rough, newsprint black and white publication to becoming a glossy, full-colour, bilingual newsletter distributed around Mongolia and the world.

Archived issues can be found online here:

Blue Sky Bulletin Issue 1

Blue Sky Bulletin Issue 2

Blue Sky Bulletin Issue 3

Blue Sky Bulletin Issue 4

Blue Sky Bulletin Issue 5

Blue Sky Bulletin Issue 6 

Blue Sky Bulletin Issue 7 

Blue Sky Bulletin Issue 8

Blue Sky Bulletin Issue 9

Blue Sky Bulletin Issue 10


Publishing

MHDR 1997

The Mongolian Human Development Report 1997 (MHDR), the country’s first, placed the story of the Mongolian people during the transition years (post-1989) at its heart, using photographs, stories and case studies to detail the bigger narrative at play.

This groundbreaking Mongolian Human Development Report went beyond just chronicling Mongolia’s state of development in statistics and graphs. Designed, laid out and published in Mongolia, the report broke with the practices of many other international organisations, who would publish outside of Mongolia – denying local companies much-needed work and the opportunity to develop their skills. The report’s costs helped to kick-start a publishing boom in the country and significantly raised standards in design and layout in the country. The foundations laid down by the project producing the report ushered in a new age in publishing for Mongolia.

The report’s launch was innovative, not only being distributed for free across the country, but also part of a multimedia campaign including television programming, public posters, town hall meetings and a ‘roadshow’ featuring the report’s researchers and writers.

The initial print run of 10,000 copies was doubled as demand for the report increased. To the surprise of many, once hearing about the free report, herders would travel to the capital, Ulaanbaatar, to pick up their copy. The report proved people cared passionately about the development of their country and that development concepts are not to be the secret domain of ‘development practitioners’. The report also became an English language learning tool as readers compared the Mongolian and English-language versions. 

You can read the report’s pdf here: http://www.mn.undp.org/content/mongolia/en/home/library/National-Human-Development-Reports/Mongolia-Human-Development-Report-1997.html

Mongolian AIDS Bulletin

Assembled by a team of health experts after the Fourth International Congress on AIDS in Asia and the Pacific, the Mongolian AIDS Bulletin was published in 1997 in the middle of an HIV/AIDS crisis. It provided timely information and health resources in the Mongolian language and was distributed across the country.
 
“Mongolia’s first AIDS Bulletin marked the beginning of the UNDP Response to HIV/AIDS/STDs Project back in the autumn of 1997. Over 5,000 copies of the magazine were distributed across the country, offering accurate information on the HIV/AIDS situation. The project has been pivotal in the formulation of a national information, education and communication (IEC) strategy, bringing together NGOs, donors, UN agencies and the government.”
 
Source: YouandAids: The HIV/AIDS Portal for Asia Pacific 

Green Book

In the Mongolian language, the Mongolian Green Book details effective ways to live in harmony with the environment while achieving development goals. Based on three years’ work in Mongolia – a Northeast Asian nation coping with desertification, mining, and climate change – the book presents tested strategies.  

EPAP Handbook

The Environmental Public Awareness Handbook was published in 1999 and features the case studies and lessons learned by UNDP’s Mongolian Environmental Public Awareness Programme (EPAP). The handbook draws on the close to 100 small environmental projects the Programme oversaw during a two-year period. These projects stretched across Mongolia, and operated in a time of great upheaval and social, economic and environmental distress. The handbook is intended for training purposes and the practice of public participation in environmental protection.

In its 2007 Needs Assessment, the Government of Mongolia found the EPAP projects “had a wide impact on limiting many environmental problems. Successful projects such as the Dutch/UNDP funded Environmental Awareness Project (EPAP), which was actually a multitude of small pilot projects (most costing less than $5,000 each) which taught local populations easily and efficiently different ways of living and working that are low-impact on the environment.”

Mongolia Updates 1997, 1998, 1999

Mongolia Update 1998 detailed how the country was coping with its hyperinflation and the Asian economic crisis.

The mission simultaneously had to deal with the 1997 Asian Crisis (http://en.wikipedia.org/wiki/1997_Asian_Financial_Crisis) and the worst peacetime economic collapse in post-WWII history (http://www.jstor.org/pss/153756).  

Mongolia Update 1998 – Political Changes

1998 proved a tumultuous year for Mongolia. The country’s existing economic crisis caused by the transition from Communism to free markets was made worse by the wider Asian Crisis. The government was destabilised, leading to an often-confusing revolving door of political figures. In order to help readers better understand the political changes in the country, a special edition of Mongolia Update was published that year.  

UNDP Mongolia: The Guide

The Guide, first published in 1997, provided a rolling update on UNDP’s programmes and projects in Mongolia during a turbulent time (1997-1999). The mission simultaneously had to deal with the 1997 Asian Crisis (http://en.wikipedia.org/wiki/1997_Asian_financial_crisis) and the worst peacetime economic collapse in post-WWII history.

Each edition came with short project and context summaries, key staff contacts, and facts and figures on how the country was changing. For the first time, any member of the public could grasp what the UN was up to in the country and be able to contact the project staff. An unusual level of transparency at the time for a UN mission.

Memoranda of Understanding

Three Memoranda of Understanding were negotiated with the Mongolian Government to help focus efforts and aid the attainment of internationally-agreed resolutions. This was affirmed by a series of youth conferences, One World, held in 1998 and 1999.

Strategy and Leadership in a Crisis

The scale and gravity of the crisis that struck Mongolia in the early 1990s was only slowly shaken off by the late 1990s. The economic and social crisis brought on by the collapse of Communism and the ending of subsidies and supports from the Soviet Union, led to a sharp rise in job losses, poverty, hunger, and family and community breakdowns. 

The challenge was to find inspiring ways out of the crisis, while building confidence and hope. The sort of challenges confronted by the UNDP Mongolia Communications Office included: 

1) A food crisis: agricultural production was down sharply, and the traditional nomadic herding economy, while at peak herd, was failing to get the meat to markets and to a high enough standard to restore export levels to where they once were. As a result, a cross-border trading frenzy became the solution to falling domestic food production and availability.

2) HIV/AIDS/STDs crisis

3) A major banking crisis

4) Both the Asian Financial Crisis and the Russia Crisis.

5) An ongoing political crisis and an inability to form stable governments.

“Mongolia is not an easy country to live in and David [South] showed a keen ability to adapt in difficult circumstances. He was sensitive to the local habits and cultures and was highly respected by his Mongolian colleagues. … David’s journalism background served him well in his position as Director of the Communications Unit. … A major accomplishment … was the establishment of the UNDP web site. He had the artistic flare, solid writing talent and organizational skills that made this a success. … we greatly appreciated the talents and contributions of David South to the work of UNDP in Mongolia.” Douglas Gardner, UN Resident Coordinator and UNDP Resident Representative Mongolia

Citations

The response by the Communications Office has been cited in numerous articles, stories, publications and books. It has also contributed to the development of the human development concept and understanding of human resilience in a crisis and innovation in a crisis. Book citations include: 

Modern Mongolia: From Khans to Commissars to Capitalists

Wild East: Travels in the New Mongolia

A more detailed list of citations can be found here: http://www.davidsouthconsulting.com/about/

For research purposes, key documents were compiled together and published online here: https://books.google.ca/books?id=K76jBgAAQBAJ&dq=undp+mongolia+key+documents&source=gbs_navlinks_s

In 2001, the UN won the Nobel Peace Prize for “their work for a better organized and more peaceful world” and its communications innovations, with work such as that in Mongolia being cited as a contributing factor to the awarding of the Prize

In 2000, the Millennium Development Goals (MDGs) were launched in a 15-year bid to use a focused approach to development centred around eight goals to accelerate improvements to human development. From 2000 to 2005, work was undertaken in various UN missions (Mongolia, South Africa, Turkmenistan, Ukraine) to communicate the goals and to reshape communications activities around the goals.

*Curbing Corruption in Asia: A Comparative Study of Six Countries by Jon S. T. Quah, Eastern Universities Press, 2003 

Transition and Democracy in Mongolia by Richard Pomfret, Europe-Asia Studies, Vol. 52, No. 1 (Jan., 2000), pp. 149-160, published by Taylor & Francis, Ltd. (http://www.jstor.org/stable/153756?seq=1#page_scan_tab_contents)

UNDP Mongolia team photo in 1997. I am sitting front row centre left of the UN Resident Coordinator Douglas Gardner.

Creative Commons License

This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License.

ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-5311-1052.

© David South Consulting 2022

Categories
Archive

NSD partners in bitter row over choice of satellite as Brussels deadline nears

DTH Scandinavia

By David South

Financial Times New Media Markets (London, UK), September 21, 1995

The controversial Nordic Satellite Distribution consortium is in danger of collapsing because of a row between two of its three big shareholders.

The row, between Swedish programmer Kinnevik and Norwegian telephone company Telenor, threatens the chances of the consortium coming up with a restructuring that will win acceptance from European Commission competition officials.

NSD has been trying to turn the 1 degree West orbital position – home to the Thor and TV Sat-2 satellites – into Scandinavia’s “hot bird” position. But Kinnevik also plans to take a substantial slice of capacity on the Swedish Space Corporation’s planned digital satellite Sirius-2, at 5 degrees East. Telenor is furious.

It is demanding that Kinnevik drop the plan and also give up its existing transponders at the 5 degrees East position, on the Tele-X and Sirius-1 satellites. Kinnevik already plans to give up its Astra transponders, to the relief of Telenor.

Kinnevik is buying capacity on the rival system simply as a way of hedging its bets. Sirius-2, with 16 transponders offering a mix of digital and analogue channels for the Scandinavian market, could become a powerful satellite and Kinnevik is worried that a strong rival service might be developed on it. The company is thought to be negotiating for six of the 16 transponders (another 16 transponders are aimed at the rest of Europe).

Per Bendix, chairman of the NSD, said that the group could continue without Kinnevik, although it would be difficult to find another company with such large pockets.

He downplayed the rows between the shareholders: “Of course, there are tensions between Kinnevik and Telenor. You can’t imagine a process like this, a complicated business deal, without some frictions which create some warmth. None of the partners can stop this initiative, it has gained too much momentum.”

TeleDanmark, the third member of NSD, has tried to play a mediating role between Telenor and Kinnevik.

One source close to the consortium said: “Kinnevik is definitely interested in investigating other satellite operators for the digital future. The company is known for doing exactly as it pleases, which clashes with Telenor which is trying to get 1 degree West into shape.”

Kinnevik and Telenor have clashed repeatedly over Kinnevik’s refusal to give up the 5 degrees East position, where it transmits five channels on Sirius. The issue has been exacerbated for Telenor by the fact that the mostly unencrypted Sirius/Tele-X package has achieved a better penetration than the encrypted Thor package.

The two companies have also been at loggerheads over the restructuring of the consortium, forced upon it by the European Commission.

Last July, competition commissioner Karel Van Miert ruled that NSD, which was planned as a vertically-integrated company providing programming, subscriber management and satellite capacity, was anti-competitive.

He ruled that NSD would “create or strengthen a permanent dominant position as a result of which effective competition would be significantly impeded” in the Nordic market for satellite broadcasting. It would dominate the provision of satellite transponders in Scandinavia, cable television in Denmark and direct-to-home pay-television distribution.

Bendix, with the backing of Telenor, has been trying to broaden the shareholder base by bringing in other Scandinavian programmers. But Kinnevik opposes the move because it does not think that it will meet Brussels’ concerns. It also does not want to play second fiddle to other programmers.

The shareholders have looked at other options, including one of splitting NSD into separate companies covering transponder-leasing, subscriber management and programming. The companies could have different ownership. Pele Tornberg, Kinnevik’s deputy managing director, would not say what alternative plan Kinnevik is proposing.

NSD has until next month to present Brussels with a revised shareholding structure.

Helsinki Media, the Finnish broadcaster, has rejected an approach to rejoin NSD, which it left in 1994 in a row over Kinnevik’s influence. President Tabio Kallioja said that the company maintained its view that NSD gave Kinnevik a stranglehold on the allocation of satellite capacity to other programmers. He added that Helsinki Media was interested in the plans for digital satellite television being developed by NetHold and by Telia Media, owned by the Swedish PTT, Telia.

More from New Media Markets and Screen Finance:

New Media Markets and Screen Finance

New Media Markets and Screen Finance were published by the Financial Times in the 1990s.

From Special Report: NMM (New Media Markets) Spotlight On The Emergence Of Satellite Porn Channels In The UK

Creative Commons License

This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License.

ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-5311-1052.

© David South Consulting 2022

Categories
Archive

New Media Markets and Screen Finance

As a reporter for two Financial Times newsletters, New Media Markets and Screen Finance, I covered the rapidly growing UK (and Scandinavian) television and new media markets and the expanding film-financing sector in Europe.

From Special Report: NMM (New Media Markets) Spotlight On The Emergence Of Satellite Porn Channels In The UK

October 26 1995

Is the UK rushing to watch TV porn?

By David South

Financial Times (London, UK), October 26, 1995

The aspect of satellite and cable programming most feared by the British government when it pushed the development of new media in the mid-80s looks set to become firmly entrenched as a part of the emerging television era.

Next Wednesday, the USA’s most famous soft-pornography channel will arrive in the UK, almost certainly heralding a satellite porn war for the eyes of the British public.

The Home Office, which used to look after televsion, was worried that porn would be one shock too many for the British and would create havoc with British television laws. But the mores of the marketplace have changed the climate, although the Broadcasting Act and the Independent Television Commission (ITC) still create limits that are stricter than in most other countries.

Hard-core pornography – such as that shown on several continental channels which can be picked up in the UK – remains out of bounds, as evidenced by the Department of National Heritage’s recent proscription of the hard-core TV Erotica.

But the drawing of the line between hard-porn and soft-porn changes over time: the programming now permitted by the ITC is a lot stronger than many might have thought likely a few years ago. The porn channels have learned how to push the boundaries of acceptability and, with competition increasing, are likely to push their luck even further.

Politicians, journalists and old-fashioned new-media programmers – for instance, the United Artists people who were dismayed at the decision of parent company TeleCommunications Inc to bring Playboy over to the UK – may believe that porn channels serve only to cheapen the quality of life.

But the supply side of the marketplace detects that there is a widespread demand for porn and (ironically) religion and so programmers will follow the demand by supplying suitable programming.

The soi-dissant “adult” channels estimate their potential audience at between 7 per cent and 30 per cent of cable and satellite homes – between 400,000 and 1.7 million homes at present penetration levels.

Their main target market is the consumer of “top shelf” magazines which range from the glossy, even glamorous Playboy to the more downmarket magazines of the “reader’s wives” variety. According to the Campaign Against Pornography, the top six pornographic magazine titles sell about 2.5 million copies a month. Altogether, there are about 200 pornographic titles on sale in the UK.

Deric Botham, programmer at the recently-launched Television X – The Fantasy Channel and a porn-industry veteran, estimates that the total UK sex industry – from videos and magazines to sex aids, but excluding prostitution – generates revenues of £4 billion a year, a figure which is difficult to substantiate but is equivalent to 10 times the investment in the UK film industry in 1994.

According to Botham, “our research shows that people want this thing and the majority of people want it to some degree.”

The porn channels are finding it relatively easy to find satellite capacity, largely because they are forced by the rules to operate at a time of day (i.e. night) when most channels have quit their transponders and are only too happy to find someone to sub-lease them to.

The first of the new porn channels will be the Playboy Channel, which likes to think of itself as being a cut above the others. The others, it claims, are for “sad, lonely men”. Playboy, on the other hand, is for “happy, heterosexual couples”.

The channel, probably the softest of the genre, will be launched on November 1 by Flextech, BSkyB and the US Playboy Channel.

It will be followed by the not-so-soft Penthouse which is being launched in the UK by a joint venture of Penthouse magazine owners General Media and Graff Pay-Per-View, which already owns the UK Adult Channel.

Two other channels have received licences from the ITC – David (Sunday Sportnewspaper) Sullivan’s Babylon Blue and the Adam and Eve Channel. With the Adult Channel and Television X already broadcasting, there could be six porn channels on offer to UK viewers.

But two other channels are beamed into the UK for those willing to pay the cost of extra reception equipment: the continental pirates, Rendezvous and Eurotica. There is also the now-banned TV Erotica.

Cable and satellite was bound to be an attractive medium for the porn channels, given the possibility of encrypting the signal and imposing a subscription fee and, as a consequence, benefiting from the lighter regulation that has seemed likely. Sex-channel executives say that the ITC has become increasingly flexible in what it will allow.

Three other factors have fuelled would-be channels to turn to cable and satellite:

The replacement of the independent high-street video store by big video superstores has robbed the porn industry of a key outlet.
New-media distribution should bring in consumers who are embarassed to hire a porn video from a shop. Yet buying a subscription to a porn channel may be a more embarassing act within the family environment.

The Adult Channel is regarded as demonstrating that there is an audience for porn in the UK: it is thought to have about 224,000 subscribers.

Cable and satellite has far more potential for the porn industry than the traditional-format channel. The prize, which will make everything worthwhile, is pay-per-view (ppv). Bill Furrelle, Playboy Channel’s sales director, said that he had been asked by several UK cable operators about providing a ppv service next year. The operators want Playboy, the Adult Channel and Adam and Eve to contribute to the Home Cinema ppv service which they hope to put together.

Do TV porn channels degrade and humiliate?

By David South

Financial Times (London, UK), October 26, 1995

Susan Sontag, the renowned American essayist, described pornography as a “crutch for the pyschologically deformed and brutalisation of the morally innocent.” The Campaign Against Pornography in the UK believes that pornography exploits women and children “in a degrading and humiliating way, often with the message that we enjoy this and want to be abused.”

The campaign encourages its supporters to take direct action against any distributor of pornographic material as part of its wider campaign to put the industry out of business.

The porn channels dismiss arguments that they degrade women and encourage male violence against women. Playboy managing director Rita Lewis argues that “women are happy to consume erotic imagery like pin-ups. Women are not hung-up by this anymore, they are not threatened by the fantasy women we show in our programming. We hope Playboy will lead to couples’ making love together.”

Andrew Wren, financial director of the Adult Channel, also dismisses the link between pornographic programming and sexual violence. “I don’t think there is anything in programmes that would encourage men to go and rape. Women are interested in sex as men are.”

Television X’s (Deric) Botham says that porn programmes are “a bit of titilation” in the fine, upstanding tradition of the British Carry On films. None the less, he admits that “I wouldn’t want my daughter to get involved in pornography.”

He says that the women involved in the programmes, some of them housewives, are willing participants and enjoy the opportunity. “I don’t produce anything that is against the law. We speak to the individuals concerned. If you have a reluctant model, it doesn’t work – I just won’t buy the video.”

The Campaign Against Pornography sees it all rather differently. Ann Mayne, a member of the campaign’s management committee, was particularly critical of two programmes on Television X – Shag Nasty and Mutley and Fly on the Wall.

She said that Shag Nasty and Mutley, in which a presenter approaches women in the street or in supermarkets and offers them £25 to look at their knickers, or £50 to be filmed having sex with him, gave the message that women were simply objects and that it was acceptable to harass them.

“It is complete prostitution of female sexuality,” she said. “Botham wants full-on, across-the-board prostitution of women. In his view, every woman must have a price.”

Mayne said that Fly on the Wall, in which real-life couples are shown having sex, was an open invitation for men to coerce their partners into being filmed, possibly to the point of abuse.

UK laws on satellite porn among toughest in Europe

By David South

Financial Times (London, UK), October 26, 1995

UK regulations on what can be shown on sex channels are tougher than in most countries of the European Union. Channels such as the hard-core Swedish TV Erotica and the recently-launched French Rendezvous are licensed in their respective countries and transmit explicit scenes of sexual intercourse, straight and gay, featuring close-up shots of copulating genitals.

Graff Pay-Per-View, the experienced US sex channel operator, consciously decided to exclude the UK as a market for its hard-core Eurotica channel which is licensed in Denmark and, like the other hard-core channels, transmits via a Eutelsat satellite. But pirate smart cards for the channel, as for the other channels, are available in the UK in specialist satellite shops.

Graff’s seeming respect for the UK regulations may not be unconnected with the fact that it owns the Adult Channel and would be wary of upsetting the ITC. Broadcasting unacceptable material into the UK could provoke the ITC into seeing Graff as a body unfit to hold a licence, thereby threatening the Adult Channel.

The ITC’s guidelines on sexually explicit material state that representations of sexual intercourse can be shown only after 9pm and that “the portrayal of sexual behaviour, and of nudity, needs to be defensible in context and presented with tact and discretion.”

There has been some relaxation of the rule. The ITC will, on an experimental basis, allow the watershed to be broken by a ppv or video-on-demand service. It is not, however, prepared to give this freedom to a porn channel, at least not in the early days, because it does not want to be seen to be licensing pornography. The relaxation will affect only general services.

The ITC will also monitor any ppv service to ensure that there are no cases of children accessing the programming before deciding if the programme code should be revised.

The transmission pf 18-rated films on terrestrial or new-media channels is not permitted before 10pm. Films with a 15-rating are not allowed before 9pm on terrestrial channels such as BSkyB’s Sky Movies or the Movie Channel. These are minimum requirements. Some 15-rated films, for instance those which show scenes of sexual intercourse or drug-taking, would not be deemed suitable for transmission even on an encrypted channel at 8pm.

In practice, the ITC does not permit depictions of erect penises, anal intercourse, close-ups of genitalia or ejaculation.

Where channels have overstepped the mark and gone abroad to get licences from less strict authorities – the late Red Hot Dutch and TV Erotica – the ITC has recommended that the channels be proscribed, action which has subsequently been taken by the Department of National Heritage. The ITC is now monitoring the Rendezvous channel, which shows a mix of gay and heterosexual hard-core pornography with graphic scenes of sexual intercourse.

The DNH issues proscription orders under Sections 177 and 178 of the Broadcasting Act. The orders make it a criminal offence to supply equipment to receive the channels or to market and advertise them.

The European Union directive on transfrontier broadcasting lays down that one country cannot prevent the reception of channels licensed by other European Union countries. However, it allows individual governments to take action against any broadcast which could damage the physical, mental or moral development of minors.

Playboy ‘is not for sad and lonely single men’

By David South

Financial Times (London, UK), October 26, 1995

The Playboy Channel, due to launch in the UK on November 1, is trying to position itself as being a cut above the existing sex channels with which it will compete for subscribers.

The channel, which is running an advertising campaign costing more than £1.5 million, believes that its big budgets and slick production values will attract viewers who have hitherto been uninterested in so-called “adult” entertainment. It hopes to win an audience among women as well as men.

Managing director Rita Lewis dismisses the other sex channels as being aimed at people who are “a bit sad and on their own”. The channels promote “deviant” behaviour.

Playboy hopes to attract happy, heterosexual couples who will treat the channel as an aid to foreplay: “We hope Playboy will lead to couples’ making love,” said Lewis, who believes that women, as well as men “are happy to consume erotic imagery like pin-ups.”

In the USA, according to Lewis, 70 per cent of the audience for the channel comprises couples.

She said that the UK Playboy will run programmes that have more in common with programmes like Channel Four’s The Good Sex Guide. “These days, a whole bunch of people are sampling erotic programming like The Good Sex Guide. It is very sexy programming with mass-market appeal.”

Playboy’s movies would have a high standard of production, she said, very different from what she claims to be the cheap programming made for the other channels, often home videos and often shot with hand-held cameras.

Playboy’s programming will comprise sex films, interviews with “centrefold” models, documentaries on the sex industry and general-entertainment programming such as quiz shows.

The rival channels claim that Playboy will not be a big threat to them. The Adult Channel’s Wren says that all the new channels “hype the market, which helps us.” In any case, adult entertainment consumers have already been weaned on harder mix of programming and do not want something that offers little more than what Channel Four shows.

The UK Playboy Channel, which is owned by UK programmer Flextech (51 per cent), British Sky Broadcasting (30 per cent) and Playboy Enterprises (19 per cent), will transmit from between midnight and 4am on the Bravo transponder on Astra 1c.

New Media Markets and Screen Finance were published by the Financial Times in the 1990s.

ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-5311-1052.

© David South Consulting 2021